tisdag 9 februari 2010

Vaniljcupcakes och lemoncurd

Jag ville göra ett smaktest mellan vaniljsocker och vaniljpulver som är ren äkta vanilj från Madagaskar, så jag bakade ett grundrecept på cupcakes och smaksatte hälften med vaniljsockret (de gröna formarna) och andra hälften med vaniljpulvret (de röda formarna). Som ni ser på bilden blev de med vailjsockret mycket mer gula i färgen. De smakade en aning sötare och jag kände knappt nån vaniljsmak alls. De cupcakes som innehöll vaniljpulvret både luktade och smakade mycket mer vanilj. Enligt min smak så var cupcaksen som innehöll det dyrare vaniljpulvret godast pga den tydligare och godare vaniljsmaken.

Jag gjorde också en sats lemon curd igår. Det är en otroligt god kräm med mycket smak av citron. Den använde jag sen i frostingen till vaniljcuppisarna.

1 kommentar:

Krister sa...

Båda cupcakesen i testet smakade mycket gott. Det var otroligt svårt att säga vilken som var godast, men som en sann gottegris fastnade jag tillslut för de med vaniljsocker tack vare den något sötare smaken. Lemoncurd är otroligt gott. Det är både sött och syrligt på samma gång kan man säga. :)

Leta i den här bloggen