onsdag 6 oktober 2010

Skållat havrebröd

Att baka bröd är något som jag börjar tycka mer och mer om. Kanske för att jag numera bakar med surdeg och testar nya recept. Dessutom är det så otroligt mycket godare med hembakat bröd än sånt man kan köpa i affären.

Jag gillar att bläddra i bakböcker och har en hel del hemma. Det nyaste tillskottet är Heléne Johanssons bok Bröd från Brunkebergs bageri. Det är en jättefin bok med ett bra avsnitt om hur man bearbetar degen, jäsning, gräddning, förvaring och massa annat som är bra att veta när man håller på med brödbakning.


Jag testade ett recept på skållat havrebröd med linfrön. Det blev väldigt lyckat! Gott och mättande, ett perfekt frukostbröd. Receptet gav tre runda bröd som jag skivade upp och frös in för att kunna ta fram allt eftersom.

1 kommentar:

Krister sa...

Ett nytt favoritbröd, nästan lika gott som rågfrallorna ;)

Leta i den här bloggen